Izjava za javnost

Zveza delovnih invalidov Slovenije je 30.avgusta 2007 na Ustavno sodišče RS vložila zahtevo za oceno ustavnosti Zakona o usklajevanju transferjev posameznikom in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji (ZUTPG, Ur.l. 114/2006).

Trdimo, da so invalidom kršene naslednje ustavne pravice:
2. člen – pravica do socialne države
14. člen – enakost pred zakonom
50.člen – pravica do socialen varnosti
52.člen – varstvo invalidov

Izpodbijani predpis je v nasprotju z ustavo, ker neutemeljeno vzpostavi razlikovanje med prejemniki istih vrst prejemkov, zaradi česar invalidi med seboj niso v enakopravnem položaju, njihovo obravnavanje pred zakonom ni enako.

V  ZUTPG JE protiustavno urejeno usklajevanje transferjev, ki so navedeni pod drugo, tretjo, četrto in peto alinejo 3. točke 2. odstavka 3. člena in pa osnova za odmero dodatnih pravic iz tretje alineje 5. člena.
To so:
- dodatek za pomoč in postrežbo, do katerega so po 137. členu ZPIZ-1-UPB4 upravičeni tudi uživalci invalidske pokojnine in predstavlja nadomestilo oziroma materialno odmeno za stroške tuje nege in pomoči, kadar upravičenec ne more samostojno opravljati vseh ali večine osnovnih življenjskih potreb. Dodatek za pomoč in postrežbo spada v dodatne pravice iz točke c) 1. odstavka 4. člena ZPIZ-1-UPB4, višina dodatnih pravic pa se v skladu z 2. odstavkom 57. člena usklajuje tako kot pokojnine.

- invalidnina, ki je na podlagi 143. člena denarno nadomestilo za telesno okvaro in predstavlja prejemek, ki zavarovancu pomaga zagotavljati socialno varnost zaradi lastne pridobitne nezmožnosti. Invalidnina tudi sodi med dodatne pravice iz točke c) 1. odstavka 4. člena ZPIZ-1-UPB4, višina dodatnih pravic pa se v skladu z 2. odstavkom 57. člena usklajuje tako kot pokojnine.

- varstveni dodatek, ki je v skladu s 132. členom ZPIZ-1-UPB4 namenjen zgolj zagotavljanju socialne varnosti uživalcem tudi invalidskih pokojnin, ki so tako nizke, da ne dosegajo najnižje pokojnine za polno pokojninsko dobo v skladu s 57. členom ZPIZ-1-UPB4, če skupaj z drugimi družinskimi člani nimajo drugih prihodkov, ki bi zadoščali za preživljanje. Tudi varstveni dodatek k pokojnini spada v dodatne pravice iz točke c) 1. odstavka 4. člena ZPIZ-1-UPB4, višina dodatnih pravic pa se v skladu z 2. odstavkom 57. člena usklajuje tako kot pokojnine.

- denarna nadomestila uživalcev pravic na podlagi preostale delovne zmožnosti, uveljavljena po predpisih, ki so se uporabljali do datuma, določenega v 1. odstavku  446. člena ZPIZ-1-UPB4, to je do 1.1.2003. V skladu z 2. odstavkom 397. člena ZPIZ-1-UPB4 se ta nadomestila usklajujejo enako kot pokojnine.

Menimo, da je potrebno razveljaviti tudi določilo 8. alineje 8. člena, ki se nanaša na prenehanje veljavnosti drugega odstavka 57. člena in drugega odstavka 397. člena ZPIZ-1-UPB4.

Vsi navedeni prejemki so se v skladu z ZPIZ-1-UPB4 usklajevali enako kot pokojnine, pri čemer pa ZUTPG med prejemke za nov način usklajevanja ne zajema pokojnin temveč pušča dosedanji način usklajevanja pokojnin v skladu z ZPIZ-1-UPB4. Hkrati noben od navedenih prejemkov na podlagi Sklepa o usklajenih višinah transferjev, ki so določeni v nominalnih zneskih, ter odstotku uskladitve drugih transferjev posameznikom in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji v letu 2007 (Uradni list RS št. 5/2007) ni bil za leto 2007 usklajen, bil pa bi, če bi ostala ureditev pred uveljavitvijo ZUTPG. Nova ureditev usklajevanja po ZUTPG je ustvarila razlikovanje med prejemniki nadomestil za invalidnost po 1.1.2003 in med uživalci nadomestila iz invalidskega zavarovanja na podlagi preostale delovne zmožnosti pred 1.1.2003. Prvim se nadomestilo usklajuje po ZUTPG v skladu z rastjo življenjskih potrebščin, drugim pa v skladu z rastjo pokojnin. Tako prvim prejemek po novem režimu ZUTPG za leto 2007 ni bil usklajen, drugim pa je bil za 3,2%, za pokojnine uveljavljene po 1.1.2006 pa za 3,8%. Vsaj za 3,2% bi se glede na uskladitev pokojnin uskladili tudi dodatek za pomoč in postrežbo, invalidnina in varstveni dodatek. Prejemniki vseh navedenih prejemkov so predvsem ali tudi invalidi.

ZUTPG je tako z napadenimi določili ustvaril diskriminatorni položaj med delovnimi invalidi glede na datum nastanka invalidnosti, hkrati pa se posega v pravice, ki jih uživajo invalidi na podlagi Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju.

Vsaj kar se tiče ureditve za invalide je nedopustno poseganje v ta zakon na način, kot je to storil ZUTPG. Temeljna značilnost ZPIZ-1-UPB4 je ravno v tem, da ureja občutljivo področje, ki je bistvenega pomena za socialni položaj zavarovancev in gre za sistem, ki naj bi bil stabilen in čim bolj trajen. Nikakor ne moremo šteti pravice do prejemkov iz 1. točke te pobude kot socialne transferje, temveč gre za pravice posameznikov iz invalidskega zavarovanja, ki je osebna in neodtujljiva.

Z ustvarjanjem neenakopravnosti oziroma diskriminatornim obravnavanjem delovnih invalidov glede usklajevanja nadomestil iz naslova invalidskega zavarovanja, še posebej, ker so ta nadomestila edini  izmed navedenih, obdavčljivi vir dohodkov, je kršeno določilo 14. in 52. člena ustave, saj  razlikovanje med usklajevanjem delovnih invalidov in s tem ustvarjanje razlik, ni utemeljeno, z uvrstitvijo dodatka za pomoč in postrežbo, invalidnine, varstvenega dodatka in nadomestil za invalidnost v režim ZUTPG pa je kršeno določilo 2. in 50. člena Ustave, saj gre za pravice, ki jih utemeljeno in z razlogom določa ZPIZ-1-UPB4, kakor tudi njihovo usklajevanje, gre pa za take prejemke, ki zagotavljajo minimum socialne varnosti, ZUTPG pa je ta sistem porušil in porinil navedene prejemke pod socialni minimum.

Glede na navedeno ZDIS predlaga Ustavnemu sodišču, da razveljavi določila druge, tretje, četrte in pete alineje 3. točke 2. odstavka 3. člena, tretjo alinejo 5. člena Zakona o usklajevanju transferjev posameznikom in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji in osmo alinejo 8. člena istega zakona, kolikor se nanaša na prenehanje veljavnosti drugega odstavka 57. člena in drugega odstavka 397. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-1-UPB4).

Napadeni zakon povzroča neupravičene materialne posledice in neenakopravno obravnavanje delovnih invalidov kot posebej občutljive in izpostavljene skupine. Da se prepreči nadaljnja škoda, je nujno čim prej odpraviti nezakonsko neustrezno in nepravično ureditev in je s tem predlog za prednostno obravnavo zadeve utemeljen.

 

Zveza delovnih invalidov Slovenije
Drago Novak, predsednik